Verhuizen doe je zo…
Heb jij een huurwoning en ga je verhuizen naar een andere huurwoning? Hier wat tips en handvatten! Bij een verhuizing komt namelijk altijd heel wat kijken en je wilt niks vergeten!
De huur van de oude woning dient te worden opgezegd, vaak schriftelijk. Vaak heb je te maken met opzegtermijn van een maand, dit is allemaal terug te vinden in het huurcontract. Dit is wel erg belangrijk om te weten. Je wilt namelijk tijd genoeg hebben om te kunnen verhuizen naar de nieuwe woning, maar daarentegen als je twee woningen op naam hebt staan moet je ook dubbele huur betalen! Absoluut belangrijk om rekening mee te houden.
Zodra je gaat verhuizen dien je je in te schrijven op het nieuwe adres. De belastingdienst en de zorgverzekeraar krijgen de verhuizing automatisch door. Indien je een uitkering ontvangt, is het belangrijk de uitkerende instantie zo snel mogelijk op de hoogte te stellen van de adreswijziging. Verhuis je naar een andere gemeente en ontvang je een bijstandsuitkering? Schrijf je dan zo snel mogelijk in op het nieuwe adres en vraag de uitkering direct aan. Bij een toekenning van de uitkering zal de melddatum gelden als ingangsdatum!
De belastingdienst krijgt automatisch een adreswijziging door. Indien je recht hebt op huurtoeslag is het wel belangrijk dat je de huurtoeslag voor de oude woning stop zet en opnieuw aanvraagt voor de nieuwe woning.
Verder is het belangrijk om de adreswijziging door te geven aan de verzekeraar voor bijvoorbeeld de aansprakelijkheidsverzekering en inboedelverzekering. Het is belangrijk dat je verzekerd bent op het juiste adres. Heb je tijdelijk nog twee woningen op naam staan, dan is het ook belangrijk dat de verzekeraar hiervan op de hoogte is.
Zodra de eindmeterstanden (oude woning) en beginmeterstanden (nieuw woning) bekend zijn dienen deze zo snel mogelijk te worden doorgegeven aan de energiemaatschappij en het waterbedrijf.
Heb je een abonnement voor televisie en internet en/of andere abonnementen die je wilt behouden op het nieuwe adres? Geef je adreswijziging door!
Kortom verhuizen doe je zo:
- Denk aan de opzegtermijn van je oude huurcontract en zeg tijdig schriftelijk op;
- Schrijf je, bij de (nieuwe) gemeente, in op je nieuwe adres;
- Vraag zo nodig direct een uitkering aan;
- Belastingdienst en zorgverzekering krijgen automatisch een wijziging adres van de gemeente;
- Wijzig je huur bij de belastingdienst zodat de toeslagen worden aangepast;
- Neem de standen op van je elektra, gas en water om door te geven aan de maatschappijen;
- Wijzig eventuele abonnementen zoals televisie, internet, mobiel, tijdschriften etc.
- Voor een kleine vergoeding kan PostNL tijdelijk je post doorsturen naar je nieuwe adres.